2015. április 6., hétfő

Kenyérke


Az úgy volt, hogy a szüleinknél voltunk a hétvégén, így itthonra nem készültünk semmi élelemmel. Tegnap este hazaérve konstatáltuk, hogy kenyerünk egy szál se. Kaptunk egy kis szeretetcsomagot, mindenféle finomsággal, amihez igen csak elkélne kísérőnek. Úgyhogy sütöttem egyet. Mivel a kamraszekrény is meglehetősen kongott az ürességtől nem variáltam túl, sima lisztből készítettem, a hozzávalókat is csak érzésre raktam bele.
45 dkg lisz (ezt az egyet megmértem)
Kb. Fél kocka élesztő
2 teáskanál só
1 teáskanál cukor
Egy kis őrölt kömény
3-4 dl víz
A vizet apránként adagoltam a tésztához, majd jó 15 percig dagasztottam. Miután ezzel megvoltam, kiolajoztam a kelesztő tálat, és beleraktam a tésztát, lefedtem és hagytam kelni kb. egy órát. Amíg kelt, beáztattam a pataki tálat, ebben terveztem a sütést. Régebben olvastam ezt a módszert Limaránál, itt volt az ideje kipróbálni:)
Miután duplájára kelt a tészta kettészedtem, mert elég pici a pataki tálunk, féltem, hogy túl nagy lenne benne egészben. Veknit formáztam, majd sütőpapírra téve betettem a tálba, letakartam egy konyharuhával és még kelesztettem kb. 40 percet. Miután szépen megkelt, késsel bevagdostam, rátettem a tál tetejét és beraktam a hideg sütőbe. 1 óráig sütöttem 220 fokon, majd az 1 óra lejárta után levettem a tetőt és még 5 percig pirítottam. A sütőből kivéve rácsra tettem, vízzel lespricceltem és szentségeltem egy sort, mert a piszok coop-os sütőpapír nem jött le az aljáról. Ezután vártam egy kicsit, hogy hűljön egy kicsit a tál, majd megint teleengedtem vízzel. Addig hagytam állni, amíg a másik veknit is megformáztam. Majd egy másik fajta sütőpapírra téve beraktam a tálba, rá a tetejét és beraktam 50 percre a sütőbe (ezt nem kelesztettem pluszban), szintén 220 fokra. Miután lejárt az idő ezt is pirítottam még, majd kivettem, lespricceltem, rácsra tettem és megállapítottam, hogy ez a sütőpapír sem sokkal jobb. Sajnos a kenyérkém héjja nem "beszélgetett" a spriccelés után, de szép fényes lett és ropogós is. Miután meghűltek, le is teszteltük őket. Hááát, nem akarom fényezni magam, de nagyon jó lett:))) még a fő-fő kritikus is azt mondta, hogy "marhajó" és reméli megjegyeztem hogy csináltam:) pont kellően ropogós, belül pedig könnyű, puha kenyérbél. Ha a hülye sütőpapír nem ragad rá, teljes a boldogságom. A képen a második kenyérke van, ezt lehet, hogy még piríthattam volna, hogy kicsit sötétebb legyen de szerintem az ízével nem lesz gond:) 

5 megjegyzés:

csakBea írta...

Hmmm, összefutott a szájamban a nyál. Én már olyan régen sütöttem...

Hedvig írta...

Gratu, gyönyörű lett! Pataki tál is jó? Ndem is gondoltam rá, kipróbálom. de akkor azt hiszem, kell vennem szilikonos sütőpapírt. Szerinted az jó?

BoGyo írta...

Bea: szívesen megkínálnálak:) sütésre fel:)
Hédi: Köszi:) Igen, jól működött, nem engedte úgy megszáradni a kenyeret, gondolom emiatt lett olyan pont jó ropogós. Szerintem a szilikonos sütőpapír jó választás, az biztos nem ragad rá. Sajnos nekem nincs, de bekellene szereznem, mert így csak szentségeltem:) mégnem használtam ilyet, tudnál segíteni hol lehet beszerezni?

Névtelen írta...

Elismerés a talpraesettségedhez! Ahogy feltaláltad magad a kenyérnélküliségben, az bizony igényel tudást, kézügyességet. Ínycsiklandó, gyönyörűséges lett a cipód. :) :) :)
Brigi

BoGyo írta...

Aranyos vagy Brigi! Csak éhes voltam:) Tenni kellett vmit:)) A kenyérsütés olyan szép munka. Jó érzés amikor egy jól sikerült kenyér kerül az asztalra.