2011. augusztus 2., kedd

Lekvár bemutató

Na kérem, végre lefényképeztem az eddigi lekvár termést (esti telós kép, amiatt nem túl éles). Mindegyikből egy bemutató darabot (a szeder lekvár már egy kicsit meg van csappantva). Idáig készült: sárgabarack, őszibarack, szamóca és szeder valamint elkészítettem életem első meggy befőttjét:) Remélem jó lesz.
Leírom, hogy nagyjából mit-hogy csináltam, mert eddig amit kóstoltunk nagyon ízlett.
Sárgabarack lekvár: 4 kg-os adagokban főztem. A sárgabarackokat jól megmostam, majd forró vízbe dobtam 1-2 percre, így könnyen le tudtam szedni a héját. Hámozás után feldaraboltam, összekevertem kb. 1/2 kg cukorral és elkezdtem lassú tűzön főzni. Olyan finom, édes barack volt, hogy nem kellett bele több cukor. Ja, még egy ici-pici citromsavat adtam hozzá, hogy szép sárga maradjon (ezt mindenhez szoktam). Főztem-főztem több órán át, míg magától besűrűsödött. Amikor már nekem tetsző sűrűségű volt és szépen kifényesedett, jól kimosott és mikrózott üvegekbe töltöttem. Majd fedővel a tetejükön néhány percre fejre állítottam az üvegeket és ezután mentek a dunsztba.
Szamóca (vagy eper): 2 kg eper, kb. 20 dkg cukor, pici citromsav. Mosás, darabolás, főzés. Én szeretem a darabos dzsemeket, úgyhogy nem törtem össze, hagytam, hogy maradjanak benne nagyobb darabok. Ezt stabarkkal sűrítettem, mert alig maradt volna az eperből, ha magától sűrűsödik be. (A stabark növényi zselésítő, nincs benne semmi művi cucc, gyógynövényboltban lehet kapni). Főzés, üvegbe töltés, fejre állítás majd dunsztolás.
Szeder dzsem: kb. 1 kg szedrem volt, ahhoz adtam cukrot (ha jól emlékszem belement a 20 dkg, mert nagyon savanyú lett volna). Megpróbáltam leszűrni, hogy a magjait kiszedjem, de úgy olyan lett mint egy szörp, úgyhogy visszaraktam a magokat is, de finom lett. Ezt is stabarkkal sűrítettem. Másfél óra főzés után töltöttem üvegekbe és mentek ők is a dunsztba.
Őszibarack dzsem: 1,5 kg sárga húsú őszibarack (már hámozva, mag nélkül ennyi) és 25 dkg cukor valamint egy pici citromsav. Lassú tűzön rotyogtattam, mikor kellően besűrűsödött és szép fényes lettek, a szokásos módon dunsztoltam.
Meggy befőtt: Na ezt még nem kóstoltam meg, de reménykedem, hogy sikerült. Jól megmostam a meggyet, beleraktam egy befőttesüvegbe. A meggyel teli üvegre öntöttem vizet, majd visszaöntöttem egy lábasba, hogy tudjam mennyi víz kell rá. A kellő mennyiségű vizet 2,5 evőkanál cukorral felforraltam, picit visszahűtöttem és így öntöttem ár a meggyre. Aztán ment a dunsztba.
Eddig ez az mikrós, fejre állítós, dunsztolós módszer bevált. Nem ment tönkre semmi. Tavaly még csináltam úgy is, hogy két fólia közé raktam szalicilt, az is bejött. Magába a kajába nem akarok semmiféle tartósítószert rakni. Ne mérgezzük magunkat ha nem muszáj.
Egyenlőre ennyi minden készült, de határ a csillagos ég:)




Nincsenek megjegyzések: