2011. október 11., kedd

Kosárfonás 2. rész

Tegnap volt a második óra. Végre több sikerélménnyel távoztam:) Egész jól felzárkóztam a többiekhez. Tegnap elkezdtünk egy kis ceruzatartó kosarat készíteni (a múlt óra végén csináltunk hozzá az alapot). Most megtanultuk, hogy kell felvezetni a kosár oldalszálait és hogy kell betölteni. Én most eddig jutottam.
Ide leírom, hogy eddig mit csináltam, csak, hogy ne felejtsem el.  Kb. senki nem fog érteni belőle semmit, de nekem jó lesz emlékeztetőnek a későbbiekben.  
6 vesszőből csinálunk egy alapot. Majd az alap fő vesszői mellé jobbról balról szúrunk egy-egy hosszú, vastagabb vesszőt. (össz. 24 db). Ezek lesznek a kosár oldalvesszői. Amikor mindenhova szúrtunk, akkor 2 előtt-1 mögött módszerrel behajtogatjuk őket egymás mögé. Majd szúróár vagy akár csavarhúzó segítségével felhajlítjuk a vesszőket (egyik a talp vesszőnél hajlítva, utána két talp vessző között, majd megint a talp vesszőnél és így tovább). Fogunk 6 vékony vesszőt és hármas fonással megcsináljuk a kosár alsó sorát. (3 vesszővel kezdünk és a vékony felével, majd ha elfogyott toldjuk a másik hárommal). Fogunk egy vesszőt és 2 előtt-1 mögött módszerrel berakjuk, majd a második vesszőt szépen az előbb indított vessző melletti vesszőnél (jobb szomszéd) ugyan így és így tovább. Végig fonjuk a 3 szálat. Amikor elfogyott a 3 szál akkor vesszük a másik 3-at és azzal is ugyan ezt csináljuk. Szépen körbehaladunk a kosáron. (érdemes leszögezni a kosár alját valamihez, úgy, hogy rögzítsük is, de mégis lehessen fordítani rajta). Amikor végeztünk a 6 szállal, akkor fogunk 24 vékony vesszőt és 1 előtt-1 mögött módszerrel mindenhova beszúrjuk. (jobbról-balra haladunk). Úgy fog kinézni mint egy nagy villámsúlytotta polip. Mindenfelé ágak fognak állni. Ha mindenhova beraktuk a szálat, szépen ezekkel a szálakkal elkezdjük betölteni, 1 előtte-1 mögötte módon, fonjuk a kosarat. 
Egyelőre eddig jutottam. Lényeges, hogy ne száradjanak ki a vesszők, különben nagyon könnyen eltörnek.
Óra végén beszélgettem az oktatóval, kérdezgettem, hogy milyen vesszőt jó használni. Szomorúan hallottam, hogy korábban Mo-on rengeteg kosárfűz telepítés volt, jó áron hozzá lehetett jutni a vesszőkhöz. Mára ezeket nagy mértékben felszámolták, elhanyagolták, mert a Kínából behozott szutyok kosarak teljesen tönkre teszik a magyar vesszőfonókat:(( Jelenleg 1 kg vessző 1000 Ft-ba kerül, ami rengeteg. Miért is támogatnánk a helyi készítőket? :(
Amúgy fonáshoz külön kosárfűzt telepítenek. 20 cm-es vesszőket ültetnek és minden évben tavasszal visszavágják őket. Nem engedik, hogy fává nőjenek, hanem bokrokat nevelnek. belőlük. Tavasszal vagy augusztus vége felé történik a levágott vesszők hántolása. Főzni is szokták a vesszőket, akkor lesznek szép fehérek. Ha pedig áztatáskor kormot rakunk a vízbe, szép feketék lesznek.
A hölgy mondta, hogy végül is bármiből lehet kosarat fonni. Szőlő vesszőből, mogyoróból, kukorica csuhéból. Ő most a pampafűre van rákattanva.
Szóval okosodom és szurkolok a 3 hete eldugott fűzfa dugványoknak, hogy szépen megerősödjenek és szép vesszőket növesszenek nekem (bár nem kosárfűz, dugványok de egy próbát megér. Kosárfűzt még nem tudtam szerezni).
Találtam egy linket, ahol jól leírják a fonás menetét. Picit másként készítik mint a hogy mi csináltuk de az nem számít: Kosárfonó technika



10 megjegyzés:

csakBea írta...

Szépen a alakul a munka darabod, nagyon ügyes vagy!
Elég bonyolultnak néz ki ez a kosárfonás, de nagyon érdekes! Tényleg mogyoró vesszőből is lehet fonni? Mikor kell beáztatni a vesszőket? Előtte, vagy folyamatosan munka közben is?

BoGyo írta...

Köszi a bíztatást! A vesszőket a fonás előtt kell legalább fél órára vízbe tenni. Majd munka közben is érdemes megmeríteni vagy egy spricnivel fújni, mert ha megszáradnak a vesszők, akkor nehezeb velük dolgozni meg nagyon könnyen törnek. Az oktató a mogyoró vesszőt szintén nagyon kedveltnek mondta. Én a szőlőre vagyok nagyon kíváncsi, mert abból bőven van a tanyán:) Azt gondoltam ki, hogy a kisebb bokrok köré csinálok egy kis kerítést a nyuszik ellen, télen rendszeresen megrágnak párat.

csakBea írta...

Hű, az jó nagy munka lesz, ha több bokor köré is akarsz rakni. Nekünk van a fatörzsekre direkt erre valóműanyag háló, a többire meg reklám szatyrokat szoktunk kötözni.

BoGyo írta...

Lehet, hogy csak marad elképzelés:) Ha nagyon gáz, akkor inkább nem szórakozok vele. A kis tűztövis bokor köré szeretnék főként, mert azt minden télen megcsócsálják a tapsik.

csakBea írta...

A tűztövist? Nekem is van egy pár kicsi, nem is emlékszem azt betekertük-e tavaly. Azt hittem az túl szúrós nekik.

BoGyo írta...

Én is abban reménykedtem, amikor elültettem (mert az aranyesőt imádják). De sajnos ez is nagyon ízlik nekik. Szegény kis bokor alig győzi össze szedni magát, mert minden télen megeszik legalább a felét. Lehet, hogy ez valami szado-mazo nyúl :)

csakBea írta...

Jó, hogy írtad, akkor tekerek mindent. Hú, nagyon sok kis növényt kell betekerni, nagyon unalmas, és most még több lett! :)

BoGyo írta...

Jobb az elővigyázatosság:)

Juhmeli írta...

Hová lett az irományom? Napokkal ezelőtt hagytam neked üzenetet, de a blogger úgy látszik már megint kicselezett. Nálunk nem támadnak metszőfogakkal a növényzetre, de azért én is fonnék egyszer valami hasznosat. Szépet nem, mert az az én kezemmel összeegyeztethetetlen. Fűz van. A kert végén folyamatosan érkeznek az illegális betelepülők. Remélem nem törékeny füzek. Elég bonyolultnak látszik és nehéznek is. Egyszer talán kitanítom magamat:)
Ügyes vagy! Várom a következő hétfőt. Keddet.:)

BoGyo írta...

Vmi lehetett a blogger-rel, mert nekem meg eltűnt pár kedvenc oldalam :(
Ne félj a kosárfonástól, egyszer elkapod a ritmust és akkor menni fog (mondja a hatalmas tapasztalattal rendelkező:))) A könyvtárból kölcsönöztem egy kosárfonós könyvet (amit a hobby boltokban is lehet kapni, egy kis füzet), és abban elég jól le van írva a menete.
Nálunk sajnos télen nagy pusztítást tudnak végezni a nyulak és az őzek. Muszáj volt villanypásztor venni, mert volt olyan tél, hogy 15 fát tönkre vágtak :(